|
Selvforsvar
- Helse Mosjon - Sport
|
Fordelene ved å undervise kampsport
|
Treningsglede Egenutvikling
|
|
er
følger en nærmere gjennomgang av de ulike fordelene
du kan få ved å velge en "karrierevei" som
instruktør i kampkunst:
|
|
|
Dette
er mer enn en påstand fra min side, det er "harde"
fakta! årsaken til dette er å finne på flere plan,
som kort kan forklares med synergieffekten ved
de to sidene av arten (synergieffekten er det som beskrives
ved formelen 1+1 er 3 eller mer, dvs. at sluttsummen
er større en summen av enkeltfaktorene).
|
Når
du skal forklare noe for andre vil du nødvendigvis måtte
ha økt kunnskap om emnet (du må eksempelvis skjønne
matematikk i større grad for å kunne forklare det for
andre). Denne økte forståelsen kan du så overføre til
din egen trening. Dette igjen øker din egen erfaring,
kunnskap og innsikt som du kan ta med deg i undervisningen,
og så videre.
|
Det
er synergien som her er nøkkelen. men fortsatt er det
likevel slik at det viktigste er å trene selv (mye
og regelmessig) dersom du ønsker å bli en bedre
teknisk utøver, fighter el.l. Og på samme måte er det
viktigste å undervise mye dersom du ønsker å bli en
dyktig lærer eller instruktør. Ingen ting slår trening/erfaring,
og spesialisering! Det gjelder å finne den rette balansen
mellom egentrening og undervisning, avhengig av hva
du sikter mot (hva som er ditt primære mål).
|
|
Du
knytter
kontakter og bygger sosiale nettverk
som er verdifulle for deg på flere felt
senere i livet
|
|
De
fleste jobber og karrieremuligheter er avhengig
av tre ting: Kunnskap (utdanning og studier), erfaring
(trening, tidligere relevant yrkesbakgrunn), og presentasjon,
dvs. hvordan du virker på en fremtidig arbeidsgiver
eller samarbeidspartner. De to første faktorene er naturligvis
viktige. Likevel kan ikke dette med presentasjon og
personlig væremåte understrekes nok. Spør enhver som
kan dette med jobbintervjuer. De vil fortelle deg
hvor viktig din opptreden er i en slik sammenheng! Sagt
på en annen måte: Hvem du er og hvordan du er er minst
like viktig som hva du kan!
|
Som
instruktør kan du få en helt unik kontakt med andre
mennesker, og således "selge deg" som
en kunnskapsrik, målrettet og motivert person. Fra
vår egen erfaring har vi sett dette ved flere anledninger
- at en instruktør har blitt "headhuntet"
til veldig bra jobber av folk som har trent hos oss.
|
Tenk
på dette: Gjør du en god jobb som instruktør (og det
er jo ikke noe poeng i å gjøre en dårlig jobb, eller
hva?), har du anledning til å virke trygg, sikker, kunnskapsrik
og erfaren. Du vil jo instruere noe du føler deg rimelig
sikker og trygg på! Du har all verdens mulighet til
å "utstråle" selvsikkerhet, iver og glede
:-)
|
Og
hvis du ikke tror meg, så spør en som jobber med å ansette
personer om hva slags egenskaper de ser etter hos andre
mennesker...
|
|
Du
lærer mye om din egen
art ved å skulle undervise i den
|
|
Når
du skal undervise og representere en art, er du avhengig
av å kunne noe om den ut over det rent tekniske aspektet.
Du må kjenne til litt om historikken, tradisjonene,
språket, kulturen, personene/forgjengerne, forbindelsen
med andre arter osv.
|
Dette
gjør at du får en økt interesse fro "faget".
Og interesse er en av de viktigste motivasjonsfaktorene
vi har - mye sterkere enn straff og belønning (seire,
premier, lønn, tap, reprisalier, kritikk, ros osv.).
Noe å tenke over: Hvorfor tror du instruktører fortsetter
år etter år? Noe av svaret finner du i interessen for
arten de bedriver, ved siden av selve gleden ved det
å kunne gi til andre.
|
|
Dette
har jeg allerede besvart i punktet ovenfor. Du får rett
ut sagt en sterkere grad av indre motivasjon ved å fungere
som instruktør. Ja det er forpliktelser og forventninger,
men gleden ved å kunne hjelpe andre, fungere i et fellesskap,
ha interesse for et område, "forske" og utvikle
ferdigheter og oppleve mestring, mer enn oppveier dette.
|
Så
derfor: Vil du være sikker på å kunne fortsette emd
en treningsform i mange år, ta fatt på en "karriere"
som trener eller instruktør. Og nei det vil ikke ta
all din fritid. En, maks to ekstra instruksjonstime/r
i uken, er det som vi anser som optimalt.
|
|
For
å kunne fremlegge noe for andre, undervise, overbevise,
presentere og "selge" et budskap er du avhengig
av gode kommunikative evner.
|
Studer
en dyktig instruktør. Står han/hun og mumler? Gjesper
borte i et hjørne? (Nå vel, det har nok skjedd...).
Finner på teknikker? Virker forknytt og usikker
med armene i kors? Prater folk i senk? Er gretten og
sur? Kan ikke gi skikkelige forklaringer? Trakasserer
folk? Driver med straffeeksersis? Sa du ja... Øy!
Jeg sa en dyktig instruktør her! :-)
|
En
dyktig instruktør er flink til å kommunisere. Dette
er ikke noe de er født med, de har lært det enten via
prøving og feiling (en mindre heldig løsning), eller
via opplæring, kursing og erfaring/trening (den
vanlige, og bra måten).
|
Du
vil oppdage at en erfaren instruktør vil kunne snakke
og opptre med overbevisning i nær sagt enhver forsamling.
Dette er jo noe de gjør til dels flere ganger i uken,
og noe de har gjort lenge. De er vant til å omgås alt
fra barn (forhåpentligvis) til voksne av begge kjønn
og fra alle yrker og bakgrunner. Det som virker som "naturlig
autoritet" er innøvd gjennom mange timer med instruksjon,
og til slutt er det noe du alltid har med deg som en
ferdighet - en meget nyttig og verdifull sådan!
|
|
Dersom
du velger å utvikle deg som trener og instruktør
i en seriøs klubb vil du bli gitt opplæring og oppfølging.
Dette er en forutsetning i en JJN klubb.
|
Det
vanlige er at du først blir med nærmest som observatør
eller hjelper på en gruppe, vanligvis barn eller nye
trenende voksne. Instruktøren vil gi deg små oppgaver
som å veilede på bestemte ting, og bistå som best du
kan. Du vil typisk få konkrete tilbakemeldinger på opptreden
underveis (kroppsspråk etc.).
|
Det
neste trinnet er at du kan få en liten oppgave i en
gitt time, eller faste oppgaver, som å lede oppvarming
eller uttøying. Du vil bli gitt tilbakemeldinger på
kommunikasjon (stemmebruk, ordvalg, kroppsspråk osv.).
Etter dette er det på tide å undervise en enkelt teknikk
eller et moment i en time. Hvilken teknikk/hvilket moment
avgjøres gjerne av instruktøren. En variant av dette
er å bli satt til å ta seg av enkelte elever eller en
enkelt elev i en time. Dette kan eksempelvis være
elever som har begynt senere enn de andre og som trenger
litt ekstra oppfølging. Igjen er det normalt å gå igjennom
innsatsen og oppsummere erfaringene etter timen sammen
med instruktøren.
|
Deretter
et det neste steget å holde en egne treningstime under
overoppsyn av en erfaren instruktør. Både planlegging
og oppsummering av timen tas i samråd med instruktøren.
Det "siste" steget er å holde egne selvstendige
timer uten spesielt overoppsyn - omtrent som å kjøre
bil alene :-). Dog er det vanlig at en hovedinstruktør
eller annen ansvarlig instruktør kommer innom for å
observere og gi deg tilbakemeldinger.
|
Parallelt
med denne interne opplæringen gis det gjerne både interne
og eksterne kurser og spesielle treningssamlinger. Eksempler
på ekstern utdanning er trenerstigen til Norges Kampsportforbund
(Budo grunnkurs, trener 1, trener 2, og trener 3). For
å finne ut mer om denne trenerstigen, kan du gå til
kampsport.no.
|
|
Du
får gleden av å gi
noe verdifullt til andre mennesker
|
|
Noe
av det mest motiverende med å fungere som instruktør
er dette å kunne gi noe av deg selv til andre mennesker.
Dette går både på ferdigheter og kunnskaper, like mye
som faktorer som glede, trivsel, motivasjon, vennlighet,
tilstedeværelse, interesse m.m.
|
Din
oppgave er på ingen måte å fungere som terapeut eller
sjelesørger for andre i en treningssituasjon. Likevel
er det en rik anledning til å være en person som har
tillit og som skaper tillit - en som er noe mer enn
en vanlig idrettstrener. Det å lytte til andre og være
til stede for andre er kanskje den beste "gaven"
vi kan gi hverandre i dag.
|
|
Du
treffer andre
instruktører og nøkkelpersoner innen
din egen art på en helt annen måte enn
som elev
|
|
|
|
|
Du lærer
om målsetting, planlegging, evaluering,
motivasjon etc. Teknikker og metoder
du vil kunne ha nytte av i mange faser
av livet.
|
|
|
|
|
|
|
[Startsiden]
[Ju Jitsu]
[Selvforsvar]
[Voksne] [Barn] [Mosjon/fitness] [Konkurranser] [JJN
pensum] [Ressurser]
[Kampkunst] [Kurser] [Seminarer] [Yrkesutøvere] [JJN]
[WKF] [Kick]
[Kontakt oss] [English]
|
|
Alle rettigheter ©: Ju
Jitsu Norge, Torbjørn Arntsen, 2004 - 2008 Copyright to
Ju Jitsu Norge, 2004 - 2008
|
|