|
Selvforsvar
- Helse Mosjon - Sport
|
Om kampkunst: Det
handler om livskunst
|
Treningsglede Egenutvikling
|
|
ampkunst..
Et ganske pussig uttrykk, eller hva? På overflaten kan
det utvilsomt virke som en gigantisk selvmotsigelse
å koble to så tilsynelatende absurde ytterligheter:
Kamp og Kunst. Musikk er kunst, dans er kunst, vil du
kanskje kunne si. Bildekunst, javel. Men kampkunst...?
|
Den
nye web-siden: Kampkunst.net
er nå lagt ut! Den vil bli bygget opp en
stein av gangen, akkurat som jujitsu.no.
|
|
JJN
stilen vil alltid være bygget på begrepet
kampkunst. Dette er det etiske, moralske,
tekniske og menneskelige aspektet ved vår
art.
|
|
|
|
Mange
vil umiddelbart kunne sette et likhetstegn mellom kunst og noe som
er vakkert. Kamp (eller slossing, som en del vil kalle
det), anses ikke for noe vakkert, altså kan det ikke
være kunst - eller hva?
|
Men
er det nå en gang slik at kunst skal være en estetisk
nytelse? Og hva er egentlig estetikk? Det jeg synes
er vakkert, kan du synes er direkte stygt! Er det
ikke nettopp slik at kunsten har mange former, fra det
vare, forsiktige og sublimt vakre, til det brutale,
skrikende og provoserende? Har ikke kunsten alltid
også hatt elementer i seg av opprør, grensetøying,
utvidelse av bevisstheten, provokasjon og disharmoni?
|
Bevegelseskunst:
|
Det
er to former for bevegelseskunst innen kampkunsten slik
vi ser det. Det ene er den estetiske, rolige formen
som kommer til uttrykk i en bra utført kata (mønster),
eller i rolige tai chi former, "dansepregete"
oppvisninger i sakte bevegelse etc.
|
Den
andre formen for kunst i bevegelsen er den perfekt utførte
teknikken eller bevegelsen i kamp, selvforsvar, oppvisning
eller liknende. Det kan være enkelt eller komplisert,
mykt eller hardt. Uansett er det noe i en perfekt
utført bevegelse som absolutt er kunst på høyt nivå!
Du vil også finne en parallell til dette i all idrett
når det utføres på høyt nivå - det er noe ved at man
instinktivt skjønner at dette er noe som det ligger
en stor prestasjon bak. Det være seg et rått skihopp,
en fjellklatrers "lek" i veggen, sprangridning
på høyt nivå, et perfekt utført spydkast eller hva det
nå måtte være.
|
Når
en teknikk er perfekt timet og utført er det nesten
som om fysikkens lover er opphevet for et øyeblikk.
|
Stridskunst:
|
En
annen side ved kampkunsten er den historiske rammen
som ligger i de ulike formene.
|
Ta
de amerikanske indianernes stridskunster, hvor brytedelen
likner mye på dagens "grappling", eller vikingenes
gamle arter glima og stav. Glima har en lang rekke likhetspunkter
med ju jitsu, og stav er som navnet tilsier en våpenform.
Eller ta afrikanske slavenes eldgamle kampkunster
- omformet til det du finner i arten capoeira fra
Brasil. Eller hvorfor ikke se på pancration og de andre
artene i det gamle Hellas. Enkelte historikere hevder
bestemt at dette har vært med på å forme de orientalske
kampformene.
|
Når
vi snakker om stridskunst snakker vi med andre ord om
former som er flettet tett sammen med en lang rekke
riker, kulturer og folkeslag gjennom tusener av år.
Disse har vært benyttet i krig så vel i fred til å utvikle, berike
og sementere den særegne kulturen på stedet. Tradisjonelle
kulturformer som den kinesiske operaen er eksempelvis
sterkt influert av de gamle stridskunstene i Kina. Nevnte
Capoeira er utført som en dans, laget for å skjule den
egentlige betydningen i teknikkene.
|
Når
vi snakker om kampkunst er det også en del av vår felles
kulturarv vi prater om. Den viser blant annet hvordan
stridsteknikker og metoder i de ulike kulturene har
vært influert av hverandre gjennom historien.
|
Livskunst:
|
Som
de aller fleste krigere eller militære vil fortelle
deg er hensikten med krig og strid det å oppnå fred.
Det å ty til vold for en kriger skal alltid være, og
har alltid vært, siste utvei. Dersom du eksempelvis
ser på den japanske elitekrigeren, bushi, var han også
trent i poesi, te-kunst, konversasjon eller noe annet.
Det er bare i dag, og i enkelte samfunn ellers i tidligere
tider vi har sett en kriger som en drapsmaskin.
Historisk sett er dette langt fra sannheten. Selv de
fryktede berserkene (vikingene) løp nok ikke rundt og
hogg hodet av alle de kom over. Etter hvert som
vi får mer kunnskap dukker det også opp bildet av dyktige handelsreisende,
håndtverkere, sjøfarere osv.
|
Som
sådan har artene gjennom historien vært der for å beskytte
livet til borgerne og sørge for fred, stabilitet og
vekst.
|
Denne
tradisjonen fortsetter i dag ved at kampkunst dypest
sett dreier seg om livet - altså: trenes som, og forstås
som livskunst.
|
All
sann budo og kampkunst har et utpreget element av egenutvikling
i seg. Du formes via de rammene, historiske perspektivene
og de alvorlige sidene ved metodene. Elementet av voldsmestring
betyr bl.a. å ta et standpunkt i forhold til anvendelse
av vold, og knytte dette opp mot lov om nødverge etc.
Som sådan er du tilbake til utgangspunktet: Bruk av
vold og makt er absolutt siste utvei.
|
Du
kan ellers printe dette ut i vårt artikkelbibliotek.
|
[Startsiden]
[Ju Jitsu]
[Selvforsvar]
[Voksne] [Barn] [Mosjon/fitness] [Konkurranser] [JJN
pensum] [Ressurser]
[Kampkunst] [Kurser] [Seminarer] [Yrkesutøvere] [JJN]
[WKF] [Kick]
[Kontakt oss] [English]
|
|
Alle rettigheter ©: Ju
Jitsu Norge, Torbjørn Arntsen, 2004 - 2008 Copyright to
Ju Jitsu Norge, 2004 - 2008
|
|