et er mange besynderlige diskusjoner og spørsmål
som dukker opp i forbindelse med trening innenfor kampsport. At en nybegynner
stiller slike spørsmål er både forståelig og ønskelig. Derimot er det ikke
fullt så forståelig at selv meget erfarne utøvere og endog instruktører faller
for fristelsen til å gå seg vill i slike merkelige diskusjoner. |
Et slikt underlig
tema er hva som er "effektivt selvforsvar". I forlengelsen av dette
diskuterer man om en teknikk "vil fungere i virkeligheten". Som om vi
kan fortelle noe helt sikkert om hva "virkeligheten" er! |
Skal min
virkelighet fastslås på forhånd, som om jeg vet 100% hva jeg kommer til å møte
av peroner, problemer og utfordringer. Og ennå værre: Skal jeg fortelle
andre hva slags virkelighet de kommer til å oppleve på bakgrunn av hva jeg
opplever som virkelig. |
Ja, vi kan si mye
om de ulike teknikkene, men dette må være basert på helt andre kriterier og
saklige innvendinger, enn å begynne å gjette på en eller annen
"virkelighet"! |
Det vi vet er at en teknikk kan kvalitetssikres
utfra målbare kriterier: |
Hurtighet/akselerasjon |
Fokus |
Retning |
Moment |
Kraft |
Timing/tidspunkt |
Vektstang |
Friksjon |
Balanse/tyngdepunkt |
I tillegg til
målbare kriterier finnes det en rekke kriterier eller forutsetninger som også
avgjør om en teknikk er mer funksjonell eller ikke. Her er vi imidlertid mindre
inne på absolutter, og mer på hva man selv foretrekker, eller hva som er mer
egnet for den ene teknikken fremfor den andre. |
Disse
forutsetningene kan defineres som: |
Avstand og rekkevidde |
Posisjon |
Innretning/'guard'/kroppsposisjon |
Nivå (forskjell i høyde og horisontal posisjon) |
Som om ikke dette
er nok vurderes også teknikker i ethvert grundig og gjennomtenkt kampsystem
etter en del andre krav. Disse er:
|
Funksjonalitet |
Effekt |
Metodikk |
Fleksibilitet |
Med funksjonalitet menes hvilke forutsetninger som
ligger
til grunn for teknikken, og hvilke situasjoner den egner seg i. |
Med effekt forstås hvilke arbeidstekniske, fysiologiske,
medisinske, juridiske og etiske følger en gitt teknikk kan ha. |
Med metodikk menes hvordan læres teknikken inn og
ut, hvordan den passer inn i et pensum og et graderings-/testsystem, hvor komplisert og
kompleks den er, etc. |
Med fleksibilitet forstår vi i hvilken grad teknikken
kan
følges på med andre løsninger, eller være en fortsettelse av andre løsninger. |
Analyse
av teknikker:
|
Det vi da kan si om teknikker og metoder er
bl.a. (meget forenklet og gjort for å gi noen praktiske eksempler):
|
At en teknikk som inneholder færre momenter vil
ha mindre sannsynlighet for at noe "går galt". Den er enklere å huske
og lære ut m.m. |
At en teknikk hvor du er i god balanse og
bruker kraft på rett sted og rett tid, er bedre enn en teknikk uten disse kriteriene. |
At en teknikk som er godt "timet" og har et
sterkt
fokus vil gi større effekt enn en teknikk uten dette. |
At en teknikk som lar seg kombinere med andre
teknikker og enkelt sette i system er å foretrekke både ut fra funksjonalitetshensyn
og pedagogikk. |
At en teknikk som kan utføres hurtig og
dynamisk er å foretrekke framfor en som er mer statisk og som ikke kan utføres
hurtig. |
At det er visse avstander, posisjoner etc. som
er å foretrekke både utfra hensyn til kontroll, beskyttelse m.m., samt utfra hensyn
til funksjonalitet. Visse slag, spark, kast etc. forutsetter visse posisjoner,
avstander m.m. |
At en "god" teknikk er basert på
vurderinger av vekstangprinsipper, friksjon, tyngdepunkt, moment etc.,
samt det at den egner
seg for deg. |
At en teknikk er fokusert (og derved sterkere)
om den også har en retning som opprettholder forsvarerens beskyttelse, balanse
etc, og forstyrrer motstanderens beskyttelse, balanse m.m. |
Hva
kan du gjøre?:
|
Som elev og/eller
instruktør er det visse ting som kan hjelpe deg til å få bra resultat på kortere
og lengre sikt. Det vil
øke opplevelsen av
mestring og graden av motivasjon.
|
Dette er bl.a å
være ekstremt opptatt av kvalitet. Med dette menes her å være fokusert på hva
som skaper og opprettholder de fysiske forutsetningene vi har beskrevet
ovenfor. Altså hvordan du
får bedre balanse, hurtighet, timing etc. Når føles og kjennes en avstand rett?
Hvordan skal du få mer kraft og moment inn på rett sted (fokus) og til rett tid
(timing)? Hvilke teknikker forutsetter faktorer som reduksjon av friksjon,
økning av moment, bedre vekstang etc? Hvordan kan du anvende kraft og retning
slik at du får til 'push/pull' (skyv og trekk) samtidig? Hvordan kan du best
bryte en annen persons balanse, og i hvilken retning?
|
Dette er bare
noen få av en mengde spørsmål som gjør treningen både mer interessant,
utfordrende og effektiv!
|
Det vil også hjelpe deg stort om du har tillit!
Stol på systemet du trener, og på instruktøren. Hvis ikke bør du snarest finne
deg noe annet å drive med. |
Og sist, men ikke
minst: Vær klar over at alle gode, kvalitetssikrede teknikker vil fungere! Det
er bare snakk om hvilken effekt du ønsker å oppnå, situasjonen den/de egner seg
i, betingelsene rundt situasjonen, hvor mye tid du har til rådighet,
tidspunktet du setter inn motstand på, motivasjonen du har til å yte motstand,
angriperens motstandsevne, kunnskap og motivasjon, partenes fysiske og psykiske
tilstand med mer som i bunn og grunn avgjør om en teknikk er funksjonell eller
ikke.
|
Når du har tillit, og har lagt de håpløse diskusjonene
om effektivitet og om teknikken virker eller ikke bak deg - da er du klar for
en spennede reise inn i mulighetenes verden. |
Velkommen til
virkeligheten!
|
Torbjørn
Arntsen, 2004 - 2005
|