å ting er så typisk norsk som misunnelsen (det
hevdes at den er sterkere enn kjønnsdriften). Et annet typisk norsk
karaktertrekk skal vi diskutere her, nemlig etterpåklokskapen. "Pussig nok"
er det ofte de samme personene som gir uttrykk for misunnelsen og
etterpåklokskapen. Sannsynligvis er det vel da også slik at det siste er et
resultat av det første. |
Først misunner vi mennesker som får til ting vi ikke
klarer, har ting vi ikke har eller gjør noe vi selv ønsker vi skulle
gjort. Så, når de vi innerst inne misunner ikke lenger får det til, har
mistet det de hadde eller mislykkes med det de prøver på - da er vi der: "Hva
var det jeg sa?," "Det måtte jo gå galt", "Det kunne ikke lykkes med de to
menneskene sammen", og så videre. Kjenner du igjen typen? Vi er alle i stand
til å bakke opp en som prøver, en som er på vei opp. Men Gud bevare oss alle
dersom vi skulle lykkes, skulle klare å "bli best", skulle risikere å stikke
nesa litt for langt frem!
|
Ingen ting er som andres lykke, bortsett fra ulykke:
|
Som det er sagt:
"Ingen ting smaker bedre enn en annen persons lykke - bortsett
fra en
annen persons ulykke". |
Og hva har dette med ju jitsu og
kampsport å gjøre da? En god del faktisk. Det å bedrive kampsport som
eksempelvis ju jitsu er på mange måter å våge å skille seg ut - våge å være seg
selv. Hva du har som mål med din trening er opp til deg å vite eller finne
ut. Men en klar årsak er det, og den har oftest to sider: En ytre, som går på
selvforsvar, fysisk styrke, kondisjon, smidighet osv. Og en indre, som kan gå på
ro, harmoni, selvtillit, selvfølelse, trygghet, trivsel, sosial tillhørighet,
mestring ol. |
Mot
til å skille seg ut:
|
For å nå disse målene eller
ihvertfall sette ut på veien mot dem, kreves det av og til mot. Vi søker jo mot
noe vi ikke har, eller har nok av! Derfor dukker misunnelsens stygge ansikt
opp. "Du kan da ikke drive med det der!" (les: "Det skulle jeg gjerne tort å
gjøre"), og så videre i det uendelige. Alltid er det ett eller annet galt. Enten
fordi du trener det ene systemet foran det andre, den ene klubben istedet for
den andre, reiser til utlandet istedet for å bli hjemme, velger å konkurrere,
velger ikke å konkurrere, driver med budo når du heller skulle vært hjemme og
sydd gardiner. Alltid finnes det de som kritiserer deg for de valgene du
gjør. |
Og når du ikke lykkes, eller
ombestemmer deg... Fri og bevare oss for alle de som visste at det måtte gå
slik. "Ja, hva var det jeg sa?", "Jeg visste du ville bli skadet", "Jeg sa det
til henne at den klubben der ikke var det rette". |
Respekter
den som våger å prøve:
|
Min far var
en arbeidskar og en hedersmann som
tenkte mye, og sa mye klokt. Han sa blant annet at
hvis du ikke kunne si noe pent om noen så burde du heller tie stille. Som ofte
ellers hadde han helt rett.
|
Kan vi ikke støtte de som prøver, som våger å
skille seg ut, som ønsker å finne sin egen vei og som tør å være seg selv - også
når de drar? Og ikke minst - kan vi ikke tie stille med etterpåklokskapen
vår? Innerst inne skulle vi nok gjerne hatt mot til å prøve selv, men det er mer
behagelig å stå på sidelinjen med skadefryden.
|
Trener du i et åpent kampsportmiljø vil du forhåpentligvis trene sammen med
mennesker som vil deg vel, også når du virkelig satser og kanskje feiler. Du
oppmuntres til å prøve, du skyves fram av mennesker som ikke misunner deg, men
unner deg det du oppnår.
|
En 'sensei'/lærer (betyr bokstavelig: "En som har
gått foran") er dypest sett en kombinasjon av en lærer og en forelder.
Vedkommende vil deg så vel at han/hun er glad den dagen du finner din egen vei,
og ditt eget mønster. Den dagen da eleven overgår læreren er en stor dag for en
sensei. Den dagen vil en sensei bli rørt og si: "Hva var det jeg sa?" |
Torbjørn
Arntsen, 2004 - 2005
|
|
|
Du
kan laste ned en pdf. versjon av denne artikkelen
til eget og andres bruk ved å klikke
her (velg evt. å høyreklikke og
"lagre som").
|
|
Du
får Adobe Acrobat Reader ® ved
å klikke
her (gratis).
|
|
|
|
|