annsynligvis
ligger det i den menneskelige natur å søke etter raskere, bedre og enklere
måter å gjøre ting på. Uten denne positive evnen til å finne forbedringer hadde
vi muligens flydd rundt og dunket hverandre i hodet med treklubber ennå?
|
Når du som elev
etterlyser en snarvei, i betydningen en mer effektiv måte å nå et mål på, er dette med andre
ord langt fra noe negativt – i utgangspunktet.
|
For uansett hvor
dyktig man er som underviser, formidler, instruktør el. l. finnes det alltid en
annen måte å undervise på, som kan gi raskere og bedre resultater. Spesielt når
vi er klar over hvor ulike to mennesker kan være i måten å lære og oppfatte på.
|
Alt dette med å
finne de gode snarveiene og forbedringene er vel og bra. Imidlertid er det en
annen side ved det (”Thought it I not” :-)
|
La meg bare slippe svette!: |
Noen av dem som
søker snarveiene, og som ønsker å ta heisen strake veien opp til Det Endelige
Målet, søker
gjerne en ”hurtigkur” av en eller flere årsaker:
|
Ønsket om å "ta det
med ro", yte mindre,
svette mindre - mao. en
tendens til makelighet. |
Manglende
kunnskap om og forståelse for trappetrinnene ved læring og behovet for langsiktig
innsats |
En
noe dårlig utviklet selvinnsikt |
I dag er det så lett å gi opp fordi det er så
mye å finne på og bli underholdt av. Dette skaper ikke en vinnerkultur! Det å
vinne er å ikke gi seg - å fortsette med noe fordi det gir et varig utbytte av
fysisk, sjelelig og psykisk karakter - eller fortsette på tross av
motgang. |
Men
jeg er da så flink, jeg
kan vel slippe...?:
|
Hvis du spør vil
mennesker som regel si de er dyktigere enn gjennomsnittet, mer intelligent enn
gjennomsnittet. Med andre ord: Vi har ikke til enhver tid et helt nøytralt
forhold til våre egne evner :-)
|
Denne
manglende oppfattelsen av
hvor man faktisk står hen
innenfor et gitt kunnskaps-
eller erfaringsområde gjelder
i stor grad også foreldre
på vegne av sine egne barn.
Det er gjerne slik at vi
synes vi er flinkere enn
det som er det faktiske
forholdet, eller at vi er
mindre flinke enn det som
er tilfellet. På samme vis
er det med foreldre og egne
barn.
|
Og uansett
om oppfattelsen er forskjøvet
i den ene eller andre retningen
kan det gi uheldige utslag.
Dersom vi har et negativt
bilde ar våre egne evner
kan det være at vi gir opp
"siden vi ikke får
det til". Og dersom
vi anser oss for å være
så flinke at vi ikke trenger
anstrenge oss, får vi før
eller siden gjerne et
mindre blidt møte med virkeligheten,
noe som også kan gjøre at
vi gir opp.
|
Det gjelder
med andre ord, her som så
ofte ellers å ha et balansert,
reflektert og relativt korrekt
bilde av hvor du ligger
hen i forhold til egne prestasjoner.
"Ingen innsikt slår
selvinnsikt!"
|
Hvor
er hurtigmiksen?:
|
Latskapen
har mange former, en av
dem er å tro på de enkle
løsningene: Blir rik i en
fei lovnader - hurtigkurer
- hurtigmat - vidunderpiller
- mirakler. "Så lenge
jeg slipper å yte noe selv,
så betaler jeg hva som helst!",
og "Jeg vil gjerne
bli rik, men jeg orker ikke
jobbe!"
|
La
meg si dette så sterkt og
klart jeg bare kan: Få steder
finnes det færre snarveier
enn innefor budo, kampsport
og kampkunst. Det ligger
jo der og skriker etter
oss i selve grunnbegrepet
do - vei. Det er
noe som strekker seg foran
oss i tid og rom. Ting Tar
Tid! Du kan lære mye via
et kortvarig kurs, men de
langvarige, fysiske endringene
innenfor krevende kunster,
idretter og selvforsvars-
systemer krever
trening, trening og atter
trening.
|
Hvorfor
er trappetrinnene så høye,
og hvorfor kommer de så
brått?:
|
Om
læring bare var en jevn
og fin oppoverbakke... Gjerne
betjent med en rulletrapp,
en heis, eller vennlige
mennesker som bar oss varsomt
oppover mens vi nippet til
et glass rødvin :-)
|
Men så er det nå
slik da, at læringen kommer i form av lengre strekker av lite motstand, og
sterke stigninger (eller trinn), med mye slit og motgang. Vi går der og koser
oss og flyter nærmest av gårde, eller føler egentlig lite eller ingen fremgang,
og plutselig: ”Boing!” – løper vi rett i et digert trappetrinn.
|
Alle
som driver med en form for
fysisk aktivitet vet at
det er slik, lange flater
og svært bratte motbakker
innimellom. Og ikke bare
det. Det er disse digre
trappetrinnene som er selve
læringen. Plutselig er du
oppe på et helt annet nivå,
og hu hei hvor det går!
|
Vi
kal lett tro at vi lærer
nåe vi sklir av gårde på
flatene. Dette er viktig
for all del, men det er
mer en form for terping
av ferdighetene, overlæring
om du vil.
|
Ny kunnskap, og
de store fremskrittene får vi når vi kravler oss oppover de bratte motbakkene,
og føler at det er tung, og tyngre enn tungt. Og kommer du opp til toppen av
trappen, så er det jomen meg en ny trapp der fremme! Hvor er heisen, for %!*=(x”[&..
...fillern!
|
Prinsippet
om motgang og medgang:
|
Skal
du få varig fremgang innenfor
kampartene fordrer det at
du kjenner til dette prinsippet
om medgang og motgang. Du
må gå selv de lange strekkene
og de bratte bakkene og
ofre litt "blod, svette
og tårer". Men du verden
hvor godt det smaker med
hvile etter hardt arbeid!
|
Torbjørn
Arntsen, 2004 - 2005
|